De familie van Jezus – Karen Kingsbury – ****

24/08/2015 | 2 reacties

de familie van JezusJozef, Zacharias, Johannes de Doper, Jakobus, Elisabeth en Maria – in deze roman vertellen zij, als familieleden van Jezus, alle zes hun eigen verhaal. Aan de hand van Bijbelteksten, historische en theologische inzichten, krijgen ze een eigen stem.

Voel Jozefs liefde voor zijn stiefzoon Jezus, trek op met Zacharias, die in stilte God aanbidt en doet wat Hij opdraagt, juich mee met Elisabeth wanneer haar grootste wens in vervulling gaat, luister naar Johannes de Doper als hij het grote nieuws van Jezus’ komst vertelt, verplaats je in Jakobus, die zijn twijfels heeft en Jezus’ grootheid ontkent totdat het te laat is en huil mee met Maria, terwijl ze toekijkt hoe de wereld haar geliefde Zoon aan een kruis hangt.

In ‘De familie van Jezus’ wordt meegenomen in het leven van Jezus aan de hand van de verhalen van zes mensen die dicht rondom Jezus stonden. Door de levens van Jozef, Maria, Zacharias, Elisabeth, Johannes de Doper en Jakobus, mensen die we kennen uit de Bijbelverhalen, wordt het leven van Jezus dichtbij gebracht. Van het moment van de aankondiging van Zijn komst, tot het moment van Zijn verschijning na Zijn opstanding, wordt Zijn levensverhaal vertelt door de ogen van Zijn familie.

De familie van Jezus

‘De familie van Jezus’ van Karen Kingsbury is een ander soort verhaal dan de romans die we van haar kennen. Maar tegelijkertijd verschilt dit boek helemaal niet zoveel van haar andere romans. Want hoewel ‘De familie van Jezus’ zich niet afspeelt in het heden en bestaat uit actuele details, is het wel een verhaal over gewone mensen, die om elkaar geven en hun levens met elkaar delen, mensen zoals jij en ik. Maar wel rondom een Persoon Die niet gewoon en alledaags is, namelijk Jezus, de zoon van Maria, maar ook de Zoon van God.

Voor dit verhaal over Jezus zijn de teksten uit de Bijbel als basis gebruikt. De grote lijnen die we kennen uit de vier evangeliën zijn overgezet naar deze verhalende roman en aangevuld met historische, theologische en culturele details. Het was de bedoeling van de auteur om de lezers ‘deze mannen en vrouwen te laten ontmoeten als echte mensen van vlees en bloed, met echte pijn en echte problemen‘. En dat is gelukt, want in deze roman gaan de verhalen van de mensen om Jezus heen echt leven.

De familie van Jezus

Je leest bijvoorbeeld over Jozefs twijfel wanneer Maria hem verteld over de boodschap die ze van de engel gekregen heeft. Maar ook over zijn moed en bescherming waarmee hij Jezus omringde toen Hij opgroeide. Daarnaast lees je over Zacharias, die door zijn ongeloof niet kon spreken totdat zijn zoon Johannes geboren was en over Elisabeth die het grote wonder ontving waar ze al zoveel jaren voor gebeden had. Ook het dienende leven en de radicale boodschap van Johannes de Doper komen dichtbij, net zoals Jakobus’ ongeloof dat Zijn broer de Messias zou zijn en Maria’s intense verdriet wanneer ze haar geliefde Zoon gekruisigd ziet worden.

Al deze verschillende verhalen, vanuit verschillende perspectieven, hebben één overeenkomst, namelijk Jezus. Maar tegelijkertijd gaat het verhaal vooral over Zijn familieleden en niet zozeer over Zijn boodschap en Zijn werk tijdens Zijn omwandeling op aarde. Je leert in deze roman dus niet zozeer Jezus kennen, zoals verondersteld wordt in de covertekst, maar vooral zijn familieleden. Daardoor draait dit boek vooral om menselijke gedachten, gevoelens en emoties en mist het naar mijn mening de wat diepere boodschap van Gods genade.

De familie van Jezus

Naast de zes verhalen zijn er ook vijf persoonlijke en één groepsbijbelstudie achterin het boek opgenomen. Bij elk personage hoort één studie, die niet zozeer verdiepend, maar vooral praktisch gericht zijn op je persoonlijke leven. De zes verhalen en Bijbelstudies brengen de personages rondom Jezus dichtbij, en dat is mooi. Maar het was wat mij betreft nog mooier geweest wanneer je tijdens het lezen, door hen Jezus en Zijn genade beter had kunnen leren kennen. Desondanks maakt de combinatie van een Bijbel-historische roman en Bijbelstudie ineen ‘De familie van Jezus’ een goede keuze.

    Samenvatting

    Oorspronkelijke titel: The Family of Jesus
    Auteur: Karen Kingsbury
    Uitgeverij: Voorhoeve
    Jaar van uitgave: 2015
    ISBN: 9789029723978

    4
    Lezers beoordeling: 0.0 (0 stemmen)
    Sending
    Geplaatst in: ****, Recensies | Tags: , ,
    Vorige post Volgende post

    2 reacties

  • Beantwoorden Betty Boot 24/08/2015

    Morge,
    Met dit soort boeken heb ik moeite,omdat er dingen in gelegd worden die je in de bijbel niet terug vindt,Lees ze ook niet.
    Gr Betty Boot.

    • Beantwoorden Leanne - Wereld van boeken 24/08/2015

      Dat kan ik wel begrijpen hoor! Ik vind het bij dit soort romans inderdaad altijd wel belangrijk dat datgene wat in de Bijbel staat, in het verhaal niet aangepast is. In dit verhaal zijn eigenlijk de open gaten in de Bijbelverhalen door de auteur zo nauwkeurig mogelijk ingevuld met details, en als dat met aandacht is gedaan, kan ik het wel waarderen. Maar het is maar goed dat we hier niet allemaal van houden, zo lezen we allemaal wat anders :)

    Laat een reactie achter