Op lieflijke tonen – Tamera Alexander – ****

12/07/2017 | 0 reacties

op lieflijke tonenRebekah Carrington heeft als getalenteerd violiste jarenlang in Wenen gestudeerd. Wanneer ze auditie gaat doen bij de nieuwe maestro van het Nashville Philharmonisch orkest maakt ze geen enkele kans. Vrouwen zijn immers ‘te zwak en kwetsbaar’ voor de harde wereld van een orkest. Zo is Rebekahs hoop op een carrière in de muziek snel vervlogen, nu de ambitieuze dirigent niet van zins is om de algemeen heersende opvattingen omtrent de rol van de vrouw te trotseren.
Nathaniel Tate Whitcomb wordt als jong dirigent in het hele land bewonderd en bejubeld. Hij mag in zijn functie als leider van het orkest een symfonie componeren voor de opening van het nieuwe concertgebouw. Maar zijn werk wil niet vlotten, en een vreemde suizing in zijn oren, met steeds terugkerende hoofdpijn, lijken ervoor te zorgen dat hij de deadline niet zal halen. Zijn kwaal verergert en hij weet dat Rebekah hem kan helpen met het afmaken van zijn compositie. Maar kan hij haar vertrouwen terugwinnen nadat hij haar toekomstdroom in duigen heeft laten vallen?

Op lieflijke tonen is het derde boek in de Belmont Reeks. Waar kunst een grote rol speelt in Een blijvende indruk en natuur in Van zeldzame schoonheid, geldt dat voor muziek in deze nieuwste roman van Tamera Alexander. De hardwerkende, getalenteerde Rebekah is enorm muzikaal en ze wil niets liever dan spelen in een orkest. Maar in een tijd waarin dat voor vrouwen niet gepast is, wordt haar dat onmogelijk gemaakt. Het is boeiend om te lezen hoe ze hier mee om gaat en muziek op een andere manier in haar leven blijft houden.

op lieflijke tonen

Dirigent van het Nashville Philharmonisch orkest, Nathaniel Tate Whitcomb, is degene die Rebekah haar droom ontneemt, maar tegelijkertijd haar hulp nodig heeft. Deze charmante, muzikale en eveneens getalenteerde man biedt Rebekah een baan aan als zijn assistente bij het componeren van een symfonie. Hun liefde voor muziek brengt hen bij elkaar, hoewel hun samenwerking niet altijd even soepel verloopt. Ze zijn aan elkaar gewaagd, waardoor hun gesprekken snedig en boeiend zijn.

Muziek speelt in dit verhaal een grote rol. Niet alleen door de symfonie die gemaakt moet worden, maar ook door de muziek in de persoonlijke levens van Rebekah en Tate. Door de uitgebreide beschrijvingen, die het verhaal wel wat lang maken, komt tijdens het lezen de muziek tot leven en ervaar je dat muziek niet zomaar wat noten op een rij zijn. Het verhaal neemt je mee naar de diepte en emoties die muziek in zich heeft, waardoor je gaat begrijpen wat de hoofdpersonen raakt en drijft.

op lieflijke tonen

Tegelijkertijd is er in het verhaal ook ruimte voor gevoelens, liefde en de levensverhalen van Rebekah en Tate. Dat maakt het verhaal afwisselend en de personages echt. Je leeft met hen mee, hoopt dat ze verstandige keuzes maken en voelt dat de band tussen Tate en Rebekah steeds hechter wordt. Hierdoor ontbreekt ook de liefde in het verhaal niet, waardoor het aantal mooie ingrediënten compleet is.

Op lieflijke tonen is het derde deel in de Belmont reeks, waardoor ook in dit boek de rijke, vooruitstrevende Adelicia Cheatham weer naar voren komt. Het maakt dat het boek prima bij de rest past, hoewel ze ook goed los van elkaar gelezen kunnen worden. In elk geval neemt dit verhaal je tijdens het lezen voor uren mee naar een wereld met grote talenten als decor en waarin prachtige muziek tot leven komt.

Geplaatst in: ****, Recensies | Tags: , , ,
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter